vrijdag 18 februari 2022

Clown Jules!

Periode: van 14 tem 18 februari 2022  

Info: 

  • vrijdag 25 februari: CARNAVAL -> de kleuters mogen verkleed naar de klas komen
  • van 26 februari tem 6 maart: krokusvakantie 
  • Volgende week werken we in de klas rond 'Clown Jules'.

Wat deden we de voorbije week in de klas?

Opdracht aanwezigheden:

hang de schakel aan de juiste clown

De kleuters namen een schakel uit de doos en moesten het aan de clown hangen met dezelfde kleur. Is het een lange of korte rij schakels?




Bewegingsmomentje:

We dansten op het liedje 'Dolle Dobus' van Dobus. 

Klassikale momenten:

Wat zit er in mijn wasmand?

We deden een waarneming van de kledij en de attributen van de clown. 



woordveld 'de clown'

Wat doet ons allemaal denken aan de clown? 

Wat is er van de clown?

Er lagen allemaal spullen in de kring en wij moesten zeggen of het van de clown was of niet. Daarbij gingen we de spullen benoemen en kijken waarvoor het diende. 






STEM-koffer 'zien'

We gingen gekke bekken als een clown trekken in verschillende soorten spiegels.























We deden de 1-1 relatie met enkele kleuters uit de klas en clownspullen.

Een kleuter gaf iedere clown een ... bv. pruik, bril, neus of ... van de clown. Had hij daarvoor spullen genoeg? Te veel? Te weinig?







dikke - dunne clown

We leerden de begrippen dik en dun aan.


Krullenbol 'clown'

Op de muziek maakten we een clown in de lucht. Eerst tekenden we zijn gezicht en daarna zijn krullend haar.



Na dit enkele keren te oefenen, tekenden we het in de namiddag op papier. We kregen elk een blad met een neus en ogen op en daarrond tekenden we zijn gezicht en boven op het hoofd tekenden we zijn mooie krullen. 
















Wie is het clowntje?

Er ging een kleuter uit de klas. Daarna verkleedden we een kleuter in clown. Als we klaar waren mocht de kleuter die in de gang stond weer binnen komen en probeerde die te raden wie we verkleed hebben als clown.






Knutselactiviteiten:

De kleuters mochten vrij knutselen in de vrije knutselhoek rond het thema 'de clown'. 

Liedje en versje:

We zongen het liedje 'Clowntje kun je horen?'.

We leerden het versje 'Hé clown, blijf eens staan'.

Verhalen:

We luisterden naar het verhaal 'Anna viert carnaval!'

Daarna mochten we zo gek als een clown in de klas rondstappen






We luisterden naar het onzinverhaal 'Anna viert carnaval!'.

Juf vertelde het verhaal met fouten en wij moesten die eruit halen.

Daarna legden we prentjes over het verkleden in een clown in de juiste volgorde.






We luisterden naar het verhaal 'Lotta wordt clown'.

Na het beluisteren van het verhaal deden we een clowntjesstoet. Daarbij stapten we op het ritme van de muziek en zwaaiden we met onze armen heen en weer. Als het ritme veranderde zei juf op welk lichaamsdeel we moesten tikken. En toen gingen we weer verder in onze stoet. 

Gezelschapsspel:

clown dobbelsteenspel

We gooiden met de dobbelsteen en deden de clown na die gegooid werd. 

Spelen in de hoeken:
































Geen opmerkingen:

Een reactie posten