vrijdag 6 mei 2022

Jules is een kok!

Periode: van 2 tem 6 mei 2022

Info:

  • We wensen alle mama's zondag een fijne Moederdag toe.
  • Volgende week werken we in de klas rond 'Jules poetst zijn tanden!'. Wie iets heeft rond dit thema, mag dit zeker genaamtekend meebrengen naar de klas. Bedankt op voorhand.
Wat deden we de voorbije week in de klas?

Opdracht aanwezigheden:
De kok is een ...
bv. De kok is een baby.
Er lagen 4 prenten van een kok in de kring. De ene kok was een baby, de andere een kleuter, er was dan nog een kindje bij en als laatste hadden we een mama. De kleuters namen een prent en moesten zeggen welke kok het was.





Bewegingsmomentje:
We bewogen op het liedje 'roeren roeren'.

Klassikale momenten:
We deden een waarneming van heel wat keukenmateriaal.
Hoe noemde het? Wat konden we ermee doen? Welk voedsel paste bij welk keukenmateriaal? ...















oorzaak - gevolg rond de kok
Wat gebeurt er als we boter in de pan doen en het op het vuur plaatsen? Wat gebeurt er als we salade wassen en in de slazwierder stoppen? ...
We mochten de prentjes in de juiste volgorde leggen en vertellen wat er op de prentjes stond.













We zochten recepten op in de kookboeken. 
Daarbij moesten we heel goed luisteren naar de juf welk soort recept we moesten zoeken. Daarna moesten we heel goed kijken naar de kaft van het kookboek. Zo vonden we alles terug. Het was niet zo'n boek zoals wij vaak lezen in de klas.







Stappenplannen van de recepten in goede volgorde leggen.
Juf had enkele recepten mee. Ze had per recept een 3 tal stappen mee op foto. Wij moesten de prentjes in de goede volgorde leggen en vertellen wat we erop zagen.





warme en koude gerechten
Juf had enkele foto's mee van recepten. De ene waren over warme gerechten en de andere over koude gerechten. Deze moesten we sorteren in de juiste hoepel. De koude gerechten mochten in de blauwe hoepel gelegd worden, de warme gerechten in de rode hoepel.








gezonde - ongezonde gerechten van de kok
Wat is er gezond? Wat is er ongezond? 
We mochten alle foto's van de gerechten in de juiste hoepel leggen. Alle gezonde dingen gerechten samen liggen evenals ook de ongezonde gerechten.








kindermassage 'pizza'
Op donderdagochtend begonnen we de dag met een kindermassage.
De kleuters werden per 2 geplaatst voor elkaar. De ene maakte een pizza klaar op de rug van de kleuter voor hem. Daarna wisselden ze om zodat beide kinderen de massage kregen. 




stappenplan 'tafel dekken'
We bekeken de prenten van hoe we een tafel moeten dekken. Die moesten we dan proberen in de juiste volgorde te leggen. Het was niet zo gemakkelijk, want er was telkens maar één stap die veranderde. We moesten dus heel goed kijken.
Daarna mochten we het stappenplan uitvoeren.











Wat hoort er niet in het rijtje thuis?
We kregen een blad met enkele foto's van voedingsmiddelen op. Op ieder blad stond één iets die er niet in thuishoorde. Wij moesten zoeken wat en waarom.






Knutselactiviteit:
We werkten het werkje voor onze mama's af. Zondag weten de mama's eindelijk wat we gemaakt hebben. 




Versje:
Iedere dag herhaalden we nog eens ons versje voor de mama's. 
Zondag mogen we het dan eindelijk opzeggen! Wat zijn we blij. We moeten het dan niet meer geheim houden. Wat we wel al kunnen zeggen is dat we het heel goed kunnen. 😏

Verhaal:
We keken en luisterden naar het verhaal 'het zandkasteel - koken en bakken'.
Tijdens het kijken zongen en bewogen we mee. 



Gezelschapsspel:
We speelden het spel 'barbecue party'.













Kookactiviteit:
We maakten iets lekkers klaar voor onze mama's. 


























Spelen in de hoeken en buiten:















Geen opmerkingen:

Een reactie posten