vrijdag 13 oktober 2023

Jules op bezoek bij de elfen en de trollen!

Periode: van 9 tem 13 oktober 2023

Info:

  • maandag 16 oktober: pedagogische studiedag = geen school 
  • donderdag 26 oktober: grootouderfeest 
  • vrijdag 27 oktober: Halloweentocht 
  • van 28 oktober tem 5 november: herfstvakantie
  • Volgende week werken we in de klas nog een weekje rond 'Elfen en trollen'. Wie iets heeft rond dit thema, mag dit zeker genaamtekend meebrengen naar de klas. Bedankt op voorhand.
  • werken speelplaats: 


Wat deden we de voorbije week in de klas?

Opdracht aanwezigheden:
Iedere elf een toverstaf
Bij het horen van onze naam mochten we een toverstaf geven aan een elfje. 
Hoeveel toverstafjes hadden we? Waren er teveel of te weinig toverstafjes om aan ieder elfje eentje te geven? 



Bewegingsmomentje:
We dansten op het liedje 'het regenbooglied'.
Zo begonnen we met het oefenen voor ons dansje voor het grootoudersfeest.

Klassikale momenten:
We deden een waarneming van een elf en een trol. 


Tegenstellingen 'elfen en trollen'
Vloog de elf hoog of ... (laag). - De elf vloog snel. De elf vloog ... (traag). - De trol was dik. De trol was ... (dun). - De trol zit in zijn hol. De trol zit ... (uit) zijn hol. - De elf zit op de tak. De elf zit ... (onder) de tak. Enz.
Juf toonde of beeldde iets uit en dit moesten wij verwoorden. 










Wat is er veranderd?
Juf plaatste enkele dingen van de elfen en trollen op de tafel. Dit moesten wij heel goed bekijken. Vervolgens deed juf er een doek over en deden wij onze ogen toe. Daarbij veranderde juf iets. De ene keer nam ze iets weg. De andere keer plaatste ze iets bij. Of het kwam ook voor dat er eens dingen van plaats veranderden. 
Wij moesten altijd heel goed kijken en zeggen wat er anders was. Dit was niet altijd even gemakkelijk. 











Waar verstopt de trol zich?
Was het voor, achter, naast, onder of op de paddenstoel? 






Het elfje vliegt hoog. Het elfje vliegt laag.
Het elfje vliegt snel. Het elfje vliegt traag.
We moesten heel goed luisteren wat juf zei en dit dan uitbeeldden. 

Op stap in het elfen en trollenbos. 
Juf had een parcours gemaakt en dit mochten we uitvoeren. 
We kropen door een boomstam, liepen tussen de bomen, sprongen in de plassen, stapten over een bruggetje en van boomstronk naar boomstronk. 









Waar is de trol?
Juf verstopte een trol in de klas en wij gingen op zoek waar die kon zijn. 









Knutselactiviteiten:
We versierden onze elfenvleugels die we zullen aandoen met het grootouderfeest.






We knutselden een kaart voor onze opa's en oma's.



















Liedje en versje:
We leerden het liedje 'elfje/trol' aan. 


We leerden het versje 'in de donkere nacht'.


Verhaal:
We luisterden op maandag, dinsdag en donderdag naar het verhaal 'Volle maan'.
Na het beluisteren van het verhaal op maandag, dansten we op het liedje 'elfje/ trol'.
Op dinsdag legden we de prenten van het verhaal in de juiste volgorde en vertelden we het verhaal na aan de hand van die prenten. 





Donderdag gingen we op zoek naar de dieren die in het verhaal voorkwamen.





Poppenspel:
We keken naar de poppenkast 'Volle maan'.

Gezelschapsspel:
We speelden het 'elfenspel'










Uitstap:
Elfen en trollenzoektocht
Woensdag gingen we op elfen en trollen zoektocht in de vlindertuin. We moesten wel heel stil zijn dat we ze niet zouden wegjagen. 
Na het vinden van alle elfen en trollen, stapten we over de lange boomstam en vlogen we als een elfje langs het paadje tussen de bloemen. Als afsluit stapten we als een trol terug naar school. 

Foto's staan op facebook.

Spelen in de hoeken in de klas, in de zaal bij juf Cindy en buiten:

































































Groetjes juf Nele

Geen opmerkingen:

Een reactie posten