vrijdag 17 november 2023

Jules houdt van alle kleuren!

Periode: van 13 tem 17 november 2023

Info:

  • dinsdag 21 november: individueel oudercontact 
  • dinsdag 5 december: Sinterklaas op bezoek op school 
  • van 23 december tem 7 januari: Kerstvakantie 
  • Volgende week werken we in de klas rond 'vormen'.
Wat deden we de voorbije week in de klas?

Opdracht aanwezigheden:
Dit is de ... verf.
Juf zei tegen iedereen een goedemorgen en daarbij toonde ze een verffles. Wij zeiden een goedemorgen terug en vertelden welk kleur de verf had.



Bewegingsmomentje:
Juf had enkele gekleurde bladen bij zich. Aan ieder gekleurd blad was er een beweging verbonden bv. rood = springen, oranje = stampen met de voeten, geel = klappen in de handen, groen = ronddraaien, blauw = zwaaien en wit = stil staan. Wij moesten heel goed kijken welk blad juf in de lucht hield. Daarbij deden wij dan de juiste beweging. We bouwden dit op. We begonnen met 2 kleuren en iedere dag kwam er een kleur bij. 







Klassikale momenten:
We deden een waarneming van kleuren. 
Jules bracht zijn koffer mee en daarin zaten er allemaal voorwerpen uit de klas in in verschillende kleuren. Die bekeken en bespraken we uitvoerig. 




Mijn lievelingskleur is ...
We mochten aan onze vriendjes vertellen wat ons lievelingskleur is. Daarbij merkten we op dat er vriendjes waren die dezelfde lievelingskleur hadden, maar dat er ook vriendjes waren die liever een andere kleur hadden.












Tekenraadsels rond kleuren
Juf tekende iets op het bord en wij moesten raden wat het was. Daarbij moesten we ook de kleur benoemen. 

Kleuren mengen
Juf had enkele prenten mee rond kleuren mengen. Die moesten wij in de juiste volgorde proberen te leggen. 















veel - weinig kleuren 
Waar liggen er veel kleuren? Waar liggen er weinig kleuren? 




Loop naar de ... hoepel.
Op de grond lagen er allemaal gekleurde hoepels. Juf zei in welke hoepel we moesten gaan staan. We moesten dus heel goed luisteren naar juf en over welk kleur ze het had. 













Wat is het?
Juf had enkele prentjes achter luikjes verstopt. We kregen steeds een deeltje van de prent te zien. Wij moesten raden wat het was. 



Krullenbol:
Vingerdansen
Juf zei een versje op en wij beeldden het uit op papier met verf. Daarbij moesten we heel goed luisteren welke kleur we moesten gebruiken. 



















Ik heb twee kleuren in de hand!
Wij kregen een groot blad van juf en mochten 2 kleuren kiezen. Bij het horen van het liedje mochten we de kleuren gaan mengen op ons blad en kwam er een nieuwe kleur tevoorschijn. 








Liedje en versje:
Rood, rood, ik heb geen rood!
We leerden het liedje aan en gingen op zoek naar materialen in de klas die deze kleur hadden. 















Hocus pocus
We leerden het versje 'hocus pocus'. Daarbij zagen we dat we met 2 kleuren mengen een nieuwe kleur kregen.


Verhalen:
We luisterden naar het verhaal 'Zeno en Kamiel kleuren'.
Na het beluisteren van het verhaal luisterden we naar 'het kleurenlied'. Daarbij tikten we met ritmestokjes mee op het ritme van de muziek. 



We luisterden nog eens naar het verhaal 'Zeno en Kamiel kleuren'.
Daarna deden we een kringgesprekje rond 'Wat is er nog ...?'.
Juf zei een kleur en wij moesten zeggen wat er nog die kleur had zoals bv. geel = banaan, zon, citroen, ... 

We luisterden naar het verhaal 'Jules kiest geel en blauw'. 
Daarna gingen we kleuren mengen met onze neus door neuze neuze te doen.










Poppenspel:
We keken naar het poppenspel 'Jules gaat kleuren mengen.'.


Gezelschapsspel:
We speelden een kleurendobbelsteenspel. 
We gooiden met de dobbelsteen. Na het gooien van een kleur, mochten we een opdrachtkaartje nemen in deze kleur en die opdracht dan samen met de klas uitvoeren. 
















Spelen in de hoeken in de klas en in de zaal bij juf Cindy:
















































Groetjes juf Nele

Geen opmerkingen:

Een reactie posten