vrijdag 10 november 2023

Kijk Jules wat ik al kan!

Periode: van 6 tem 10 november 2023

Info:

    • dinsdag 21 november: individueel oudercontact 
    • Volgende week werken we in de klas rond 'kleuren'.
    In de klas mochten we twee nieuwe vriendjes verwelkomen:
    WELKOM Joséphine en Romien!
    We zijn een leuke klasgroep met 18 flinke kindjes!



    We vierden een jarige in de klas:
    HIEP HIEP HOERA voor Badr!






    Wat deden we de voorbije week in de klas?

    Opdracht aanwezigheden:
    Jij kan ...
    De juf zei onze naam en wat wij juist moesten doen. Wij moesten heel goed luisteren en de opdracht uitvoeren. De opdrachtjes waren bv. springen, zwaaien, draaien met de handen, klappen, schudden met de billen, ... en dus niet zo moeilijk. 

    Bewegingsmomentje:
    We dansten op het liedje 'Coco kan het!'.

    Klassikale momenten:
    Wat kan Jules al zelf?
    Aan de hand van prenten en een poppenspel keken we wat Jules al goed kon en waar hij nog wat hulp bij nodig had. Dit leerden we dan stap voor stap deze week in de klas.




    Jules kan mooi om hulp vragen!
    Aan de hand van een poppenspel leerden we mooi om hulp vragen. 

    Jules kan zijn boekentas open en dicht doen, maar krijgt ze niet op zijn rug!
    Aan de hand van een poppenspel leerden we onze eigen boekentas open en dicht doen. Ook als die helemaal vol zit, leerden we hoe we ze dicht kunnen krijgen. De boekentas op onze rug krijgen is niet zo gemakkelijk. Dit leerde Jules ons aan. Hij toonde het voor en wij mochten het dan ook eens proberen. 

    Jules leert zijn neus snuiten.
    Aan de hand van een poppenspel en een stappenplan leerden we onze neus snuiten. We mochten dit dan ook eens zelf proberen. 







    Jules krijgt zijn fruitdoosje niet open!
    Aan de hand van een poppenspel leerden we ons eigen fruitdoosje open maken. Jules toonde het eerst voor en daarna mochten wij het zelf proberen, want velen hadden daar toch nog wat moeite mee. 






    Jules leert de handen wassen.
    Aan de hand van een poppenspel, stappenplan en versje leerde Jules ons de handen wassen. Wij vergaten hierbij allemaal om onze mouwen omhoog te doen, met als gevolg 'natte mouwen'! 






    Knutselactiviteiten:
    De nieuwe peuters mochten onmiddellijk aan de slag gaan. Ze mochten hun verjaardagskroon maken en de verjaardagskalender versieren. Zo konden we die in de rij hangen bij de andere vriendjes uit de klas en weten we ook wanneer zij jarig zijn. 












    Versje:
    We leerden het versje 'ik leg mijn jasje neer' aan de hand van een poppenspelletje met Jules. Want oei, Jules krijgt zijn jas niet aan! 
    Nadat Jules het geprobeerd had, mochten wij het ook eens proberen. 







    Verhaal:
    We luisterden op maandag, dinsdag en donderdag naar het digitaal verhaal 'Coco kan het!'.
    Op maandag gingen we na het verhaal dansen op het liedje 'spreid je vleugels'.

    Op dinsdag bespraken we de gevoelens van Coco uit het verhaal. Daarbij keken we hoe wij ons voelen als iets niet direct lukt of hoe wij ons voelen als iets juist wel lukt na heel wat proberen. We leerden dat we niet direct moeten opgeven als iets niet lukt. Daarbij leerden we ook dat we altijd eerst eens moeten proberen voor we zeggen dat het niet lukt of voor we hulp vragen. We kunnen soms meer dan we denken.

    Op donderdag deden we het spelletje 'ik kan ...'.
    Juf gaf ons een opdracht, wij kozen de juiste materialen en gingen aan de slag.
    De opdrachten waren knippen, kleuren, schilderen, stempelen, tekenen, ... 
















    Poppenspel:
    Coco kan het!
    Het prentenboek werd nagespeeld en we sloten de week af met het bewegingsliedje 'ik durf (bijna) alles'. 

    Gezelschapsspel:
    We speelden een ganzenbordspel rond 'Kijk Jules, wat ik al kan!'. 
    De dingen die we deze week geleerd hadden, probeerden we nog eens uit aan de hand van een spel. 
















    Uitstap:
    We gingen voor het eerst dit schooljaar op bezoek naar de bibliotheek.
    We brachten onze boekjes uit de klas terug binnen en mochten andere boekjes kiezen. Daarnaast luisterden we naar een verhaaltje en deden we een spelletje om de bibliotheek beter te leren kennen.

































    Spelen in de hoeken in de klas en in de zaal bij juf Cindy:












































    Groetjes juf Nele

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten